tirsdag 1. oktober 2013

Kveldsmakeup.

Kveldsmakeup kan være en smule lettere å legge enn dagmakeup, ettersom du kan legge ganske mye mer på uten at du like lett ser "feilene" du gjør. Grunnen til dette er at om kvelden er lyset vi ser oss i gul, i motsetning til det kalde lyset vi har ute om dagen. Når det er sagt!, kan man også gjøre store feil i en kveldsmakeup, og jeg skal forklare hvordan, og hvorfor. Her kommer en basic kveldsmakeup steg for steg, slik jeg har lært det på Tone Lise Akademiet.

FØR/ETTER:

Vi begynner som alltid med hud. Her legger jeg en ganske dekkende/pudrete foundation. Den jeg bruker til kveldsmakeup er Chanel Perfection Lumiere:

Jobb foundationen rundt i ansiktet, og jobb den litt ned forbi "skillet" mellom ansikt og hals. Legg concealer der du må, og jobb med å virkelig dekke urenheter. Gå lett over med et løst pudder for å feste foundationen, og legg deretter highlight/lowlight og rouge. I lowlighten kan du jobbe med dypere/mørkere farger enn i en dagmakeup, ettersom det ikke vil synes like lett på kvelden som på dagen. I highlighten kan du også spandere på deg litt shimmer. På bildet til høyre har jeg også lagt på bryn:
Dette er basen og litt til. Så angriper vi øynene.

ØYNE
Begynn med å legge en concealer på øyelokket, eller evt. en øyeprimer, og gå over med en lys, hudfarget skygge. Dette skaper en god base for andre skygger vi skal legge over.

Deretter legger du en litt mørkere valgfri farge i en C-form i ytterkant av øyet, og litt inn i globalen. Denne legger du også godt under øyet, nesten helt inn til øyekroken:

Denne må du duse godt ut (med en ren kost). For å få til en fin øyeskygge generelt, MÅ du duse ut kantene. Men, her oppstår ofte problemet når man legger skygge. Noe jeg opplever at er lett å gjøre, og som fort blir feil, er at man duser for mye oppover mot brynet, heller enn utover. Duser du for mye oppover kan du ende opp med "crazy eyes", og det vil du ikke ha. Vi ønsker elegante kveldsøyne. Her ser du hvordan jeg duset ut min:

Så legger du en tredje, litt mørkere farge i C'en. Denne skal ha form som en liten bønne, og skal ligge midt i C'en, og denne må heller ikke legges for høyt opp. Grunnen til at vi legger en mørkere skygge her er for å skape mer dybde i skyggene.

Denne duser du også forsiktig ut, inn i C'en. Legg denne ca 2/3 inn under øyet også, og dus ut:

Når du har lagt skyggene ferdig, legger du eyeliner. Siden jeg ikke er så fan av våtliner med harde kanter (sikkert fordi jeg ikke klarer å legge det på meg selv...), legger jeg en sort kajal som jeg smudger utover. Denne må også jobbes godt mellom vippene. Jeg legger den også så vidt nede, i ytterkant av øyet. Her er det også fort å legge kajal "feil", så pass på hvilken retning du vil ha lineren din.

Jeg avslutter også med på legge en hudfarget kajal på våtkanten nede. Et lite tips; legg en gullfarget kajal inne i øyekroken oppe og nede som en slags avsluttende highlight. Så slenger du på godt med maskara, og vips så er øynene dine ferdige:

For å avslutte looket, legger du en delikat farge på leppene som siste finish. Jeg bruker Clarins Rouge Eclat nr. 13, Woodrose:
(På øynene har jeg her brukt øyeskygger fra Coastal Scents, og så langt er jeg veldig fornøyd!)

Hva synes du? Var dette til noe hjelp?

2 kommentarer:

  1. Kjempefint, og ikke minst så godt forklart og vist. Gleder meg til å teste ut :-)

    SvarSlett