søndag 27. oktober 2013

Perfekt eyeliner.

Noe av det verste jeg vet å legge er eyeliner, og det tror jeg mange er enige med meg i. Det er så mange faktorer som spiller inn for at den skal bli "perfekt", og som gjør det supervanskelig å legge; linjen skal være uten hakk (helt rett), det skal være perfekt avslutning, man må tenke på tykkelsen, retningen, osv. Personlig mister jeg motet av å se på youtube-videoer av folk som skal lære bort å legge liner, for de som lager filmene tar ofte ikke hensyn til at de som sitter og ser på har mange ulike øyefasonger, og triksene de nevner er ofte vanskelige å bruke. For at eyelineren skal se bra ut til ditt øye, må du ta hensyn til din øyefasong, ikke den på filmen sin.

Jeg synes fortsatt at liner er noe av det vanskeligste jeg gjør, men jeg har funnet noen punkter å forholde meg til som gjør det litt enklere, og som jeg vil dele med deg.

Først og fremst bør man ha et godt verktøy. Det er mange ulike eyelinere man kan bruke, men den jeg liker best er Lancôme Liner Plume, som dessverre bare finnes i svart (jeg skulle ønske den også fantes i brunt). Men, fordelen med denne lineren er at den er veldig lett å bruke, søler ikke, avgir perfekt mengde produkt, og gir fine linjer.

Du kan også bruke pensel og kremliner, og da liker jeg YSL effet faux cils cream eyeliner veldig godt. De kommer i flere fantastisk farger, og jeg personlig bruker mye den i grønn, ettersom det er min favorittfarge. Disse er veldig lette å legge ettersom konsistensen er veldig myk og god (og fargene er dritlekre!). Her gjelder det også å bruke en god pensel.

LINER STEG FOR STEG:

1. BEGYNN INNERST I ØYEKROKEN
Begynn alltid helt innerst i øyekroken. Dette vil gjøre at lineren ser mer helhetlig ut, og det vil rett og slett bare se mer riktig ut å begynne der, heller enn midt på øyet. Dra en tynn linje fra innerst i øyekroken, helt tett inntil vippekanten, opp til der "knekken" på øyet er (der det begynner å gå nedover igjen). 

2. GJØR LINEREN TYKKERE FRA DET HØYESTE PUNKTET
Jeg liker å vente med å lage lineren tykkere til jeg har kommet rett forbi "toppen" av øyet, altså der øyet begynner å gå nedover igjen. Hvis man lager en for tykk strek før man kommer til dette punktet, synes jeg det ser pittelitt rart ut. Klart det kan fungere for andre, men for meg fungerer det best å ha lineren så tynn som mulig før dette. Så, fra "knekken", lag lineren gradvis tykkere nedover mot ytre øyekrok.

3. RETNING
Når du har kommet til det høyeste punktet og skal "nedover" igjen, er det også viktig å tenke på retningen. Se rett frem inn i speilet, se for deg hvor du vil at lineren skal gå, og sett gjerne en liten prikk der du tenker at den skal avslutte - da har du noe å forholde deg til når du tegner lineren. Det dummeste du gjør er å bare tegne på frihånd uten å se for deg hvordan lineren skal se ut - da blir den skjev og rar, og vil mest sannsynlig ikke se riktig ut i forhold til øyeformen din. Bruk speilet, og se hele tiden for deg hvor du vil ha lineren din.

Retningsmessig kan det også hjelpe å tenke at lineren skal se ut som en forlengelse av vippekanten. Dra en imaginær linje fra vippekanten nede (som vist på bildet under). Spissen/avslutningen på lineren bør være i linje med denne. Tenk forlengelse, oppe og nede, som vist på bildet under. 

4. VINGEN/AVSLUTNINGEN
Når du har funnet retningen og "prikken" du vil forhold deg til, kan du forme "vingen" på lineren, som da vanligvis er en trekant med tynn spiss som avslutning. Personlig liker jeg det bedre når denne såkalte vingen ikke er for stor/lang, men dette er en smakssak og er opp til den enkelte å avgjøre hva man liker best. Det er uansett viktig at denne er så spiss og fin som mulig.

5. FYLL INN MELLOM VIPPENE OG NED TIL VÅTKANTEN
Jeg som er typisk nordmann med lyse vipper og lys hud, må fylle inn farge/liner mellom vippene, ned til våtkanten. Hvis ikke jeg gjør dette, synes jeg det ser ufullstendig ut. Jeg liker da veldig godt et produkt fra Clarins som heter 3-Dot Liner:
Det er en liner har som har tre tupper (som du ser på bildet over), og som gjør det superenkelt å komme til mellom vippene og "lukke" fargen.

6. LEGG PÅ MASKARA OG DU ER GOOD-TO-GO!
Når du er fornøyd med lineren, er det bare å slenge på litt maskara, og så er du ferdig og klar til å gå!

Utfordringen nå er jo å gjøre det samme på andre siden. Men, hvis du hele tiden bruker speilet og tar hensyn til øyefasongen din, så skal det gå fint. Trikset er bare å ikke gjette, men følge øyet. Lykke til!

Hva synes du? 

3 kommentarer:

  1. Takk takk takk for supertips! Hjelper veldig! Spesielt ang slutten, den vingen, sliter som regel alltid med den på venstre øye haha.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, så bra at det er til hjelp! Ja, det er rart at man alltid sliter med det ene øyet! Men da må vi bare øve mer på det :)

      Slett
  2. Ettervekst

    Click Below to get more information About india travel blog- http://www.viviere.no/

    SvarSlett