fredag 6. september 2013

Å velge riktig foundation.

Å finne riktig foundation kan være en skikkelig utfordring noen ganger. Hvis du har trøbbel med dette, har jeg noen tips til deg i din søken etter den rette foundationen.

VARM/KALD
Har du noen gang vært i et parfymeri og fått høre at du er varm eller kald? Da snakker man om undertoner i huden. Hvis man er varm, har man mer rødt og gult som undertoner. Er man kald, har man mer blått (som feks rosa hud). En fin pekepinn for å finne ut om du er varm eller kald, er å se på huden, håret og øynene dine. Dette bør gi deg et lite hint om du har mest varme eller kalde toner. Mange har også en blanding mellom varm og kald hud, og noen har også det man kaller oliven som undertone.



På bildet over ser du at jeg har lagt tre ulike foundation-nyanser på huden min. Den første er gul, den andre rosa og den tredje er en mørkere gul. Dette er en fin måte å se nyansene i forhold til hverandre, og i forhold til huden din. Når du er i et parfymeri og skal velge farge på foundation, be om å få se fargene slik på huden for å se hva som "smelter" inn og hva som ikke gjør det. I mitt tilfelle ser man at både den rosa og den lysere gule kan passe. Her mener jeg da at å blande de to vil være det beste for min hud. Slik kan du også leke deg frem til å finne ut om varme eller kalde toner passer best for deg.

NYANSE
Når du har funnet ut om du er varm eller kald, eller begge deler for den saks skyld, må du finne riktig fargenyanse/mørkhet på selve foundationen. Her er det masse(!) å velge i, og du  prøve det på huden i ansiktet for å se hva som er riktig.


Når du er i et parfymeri og skal finne foundation, be om å få en prøve på foundationen du ønsker deg slik at du kan prøve den på huden et par dager for å kjenne på om den var den riktige. På den måten vil du ikke sløse penger på et produkt fordi det er feil farge. Det er sure penger.

Husk: Hvis huden din blir grå når du har på en foundation, da har du valgt feil farge.

HUDTYPE 
Du bør også ta hensyn til hva slags hudtype du har når du velger foundation. En tørr hud bør ikke ha på en for tørr foundation, men heller en som gir fukt. Har du en veldig fet hud, kan du for eksempel gå for litt mattende produkter. Dette er selvfølgelig ikke noe man  følge, men det kan være greit å tenke på dette slik at produktet du ender med ikke forsvinner fra huden i løpet av en time, eller tar all glød fra huden din.

MINE FAVORITTER
Jeg har funnet noen foundations som jeg liker godt:

Hvis jeg vil ha masse dekkevne (for eksempel til kveldsmakeup), liker jeg å bruke Estee Lauder Double Wear Foundation:


Når jeg ønsker et mer naturlig resultat, bruker jeg Lancome Teint Miracle:



For et matt resultat, elsker jeg Clarins Ever Matte foundation:



Jeg føler også på meg at jeg vil elske Shiseido sin nye foundation Sheer and Perfect:


Hva er din favoritt?

2 kommentarer:

  1. jeg elsker Double Wear fra Estee Lauder! Fantastisk konsistens, perfekt god dekkevne gir nydelig glødende og fresh hud :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Enig! Den dekker uten at man får "maskefølelsen" :)

      Slett