fredag 18. oktober 2013

Svart/hvitt.

Denne uken har vi på skolen lært om forskjellene på makeup i svart/hvitt- og i fargebilder. I svart/hvitt-bilder vil (naturligvis) alle fargene bli gråtoner, og derfor krever det at man legger makeupen littegrann annerledes. Man må legge større vekt på skygger og kontraster, og tenke på styrkegraden i fargene man bruker. Det er ingen vits i å legge en grønn og en blå skygge pent inntil hverandre hvis de er ca like mørke, for da vil de se ut som en og samme farge når man ser det i svart/hvitt. Derfor må man heller tenke dybde i fargene.

Vi fikk en oppgave på skolen der vi skulle legge makeup med farger, der vi skulle tenke på at det skulle konverteres til svart/hvitt. Her ser du resultatet av min makeup:
Det jeg erfarte var at mye av fargene jeg la forsvant fordi de var for lyse til at de skilte seg fra hudtonen da bildet ble svart/hvitt. Her ser man at den grønne skyggen på øyelokket som jeg trodde var mørk nok til å bli dramatisk, mørk grå i svart/hvitt, ble lys grå og nesten borte på bildet til høyre. Jeg kunne altså ha lagt mer intense farger enn hva jeg trodde jeg kunne, uten at det ville sett voldsomt ut i svart/hvitt. Selv om resultatet ble svakere enn tenkt, var det veldig gøy å leke med dette!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar