torsdag 5. september 2013

Hudpleie.

Før jeg begynner å nevne noe om makeup på denne bloggen, vil jeg slå et slag for hudpleie. Det å ha gode rutiner på hudpleie synes jeg er veldig, veldig viktig. Jeg mener at å kjøpe gode produkter er en investering for huden, fordi:
  • det normaliserer og nærer huden her og nå
  • forebygger fremtidige bekymringer
  • gjør at makeupen du ønsker å legge etterpå vil være mye lettere å jobbe med

Dette er hva jeg legger i en god hudpleie:

RENS
Det å rense huden før du legger på produkter er hysterisk viktig! Da fjerner du alt av makeup og smuss som sitter på hudoverflaten, og som kan "provosere" frem talg. Det finnes flere ulike typer rens for ulike typer hud, eller så kan du også velge rens etter hva slags konsistens du liker, som feks. rensekrem, -gele, -skum, -melk, osv. Jeg personlig er mest glad i oljerens. Da føler jeg at jeg får fjernet alt som ligger på huden. Min favoritt er Clarins Pure Melt Cleansing Gel (som blir til olje):
TONER/SOFTENER
Dette er et steg mange hopper over, men som jeg anbefaler alle å gjøre. Å påføre toner på huden etter rens vil være siste finish i rensen, gjøre huden "klar" for ansiktskrem, og noen tonere gir i tillegg fukt og pleie. Jeg er veldig glad i Clarins sine toners (jeg bruker som oftest toner i samme merke som rensen):


DAGKREM
Ansiktskrem er alfa-omega. Ansiktskremer er til for å normalisere huden, og det finnes en krem for alles behov. Hvis du er usikker på hva slags krem du bør bruke eller synes det du bruker ikke fungerer, rådfør deg med en hudpleier eller noen i et parfymeri for å rydde opp i dette. Bruk gjerne en ansiktskrem med solfaktor. Jeg personlig har blitt veldig glad i Estee Lauders Daywear med SPF15:
NATTKREM
En nattkrem er gjerne litt rikere enn en dagkrem, fordi huden er mest mottagelig for aktive ingredienser når den er i hvile - altså om natten. Siden jeg fortsatt har en forholdsvis ung hud, bruker jeg bare en fetere fuktighetskrem som nattkrem, og liker veldig godt Clinique Moisture Surge Intense:
ØYEKREM
Alle bør begynne å bruke øyekrem nesten fra de begynner med makeup. Huden rundt øynene er 4 ganger tynnere enn resten av huden i ansiktet, og trenger derfor særbehandling. Øyekremen jeg bruker er Estee Lauder advanced night repair eye serum:



Altså. Jeg synes at du morgen og kveld bør:

1. RENSE HUDEN
2. PÅFØRE TONER
3. PÅFØRE DAG-/NATTKREM
4. PÅFØRE ØYEKREM

Hvis man vil unne seg litt ekstra luksus, synes jeg at man også bør unne seg dette:

PEELING
Peeling, eller ansiktskrubb, bør man bruke en til to ganger i uken for å fjerne de døde hudcellene og "gi plass" til de friske som kommer under. Min favorittpeeling er The Body Shop Vitamin C microdermabrasion:
MASKE
Etter en god peeling, er det veldig godt å bruke en ansiktsmaske for å gi næring, gi dyprens, stramme opp, osv. Jeg liker å gi masse fukt til huden etter ansiktskrubb, og bruker derfor Lancome Hydra Intense fuktmaske:

SÅ TIL SLUTT, vil jeg også slå et slag for solkrem:

SOLKREM
Solfaktor er kjempeviktig for å forebygge linjer, pigmentflekker, hudsykdommer, osv. Det å bruke solkrem året rundt er superfornuftig! Her bruker jeg La Roche Posay SPF30:

Unn deg selv å pleie huden din, ta vare på den huden du har fått, og kos deg med det! Du vil få så mye igjen for det, både nå og i det lange løp. Det synes så godt når huden setter pris på behandlingen den får, for en god hudpleie-rutine vil få huden til å gløde og se sunn og frisk ut. Hvis du lurer på noe av det over, si gjerne ifra. Jeg tar gjerne også imot tips om andre gode produkter, hvis du har noen.

Hva slags produkter bruker du?



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar