torsdag 19. september 2013

Dagmakeup.

Å legge dagmakeup er noe man fort tenker at er veldig lett å gjøre, men er faktisk en makeup som byr på noen utfordringer. Utfordringene ligger i at det skal se supernaturlig ut, eller som læreren min sa; man skal ikke se sminket ut. Jeg tenker at man skal se ut som en glødende, fresh utgave av seg selv, og det er fort gjort å legge for mye før det ser feil ut i dagslys. Her har du et eksempel på hvordan du kan legge en forholdsvis enkel dagmakeup, som garantert ser bra ut i dagslys.


Det første du må begynne med er naturligvis huden. Jeg har blitt veldig glad i Clinique sin CC-krem som "dekk-krem" på dagen. Den er lett i konsistensen, jevner ut hudtonen, men bevarer likevel hudens naturlige glød, pluss at den har solfaktor:

Etter å ha lagt et lett slør med CC-krem over hele ansiktet, går jeg over med en concealer der det trengs; på urenheter, under øyet, på øyelokket, rundt nesa, osv. For å få litt glød og farge i ansiktet går jeg lett over med en frisk, korallfarget rouge i kinnene. Så legger jeg bryn. Bildet til venstre viser ferdig hud med rouge (har fjernet rødheter), bildet til høyre viser bryn:


Når basen, rougen og bryn er lagt, kan man gå løs på øynene. Til dagmakeup er det fint å bruke naturlige, gjerne brune toner for at det skal se minst mulig sminket ut. Jeg brukte den champagnefargede og den brune i denne paletten fra Estee Lauder:


ØYNENE STEG FOR STEG:
  1. Legg en lys skygge (som ikke er hvit!) på hele lokket fra vippekant til bryn
  2. Legg en litt mørkere, brunaktig tone i en slags C-form ytterst i globalen. Dus denne godt ut med en ren kost
  3. Legg den samme skyggen under øyet som en liner. Dus denne også ut
  4. Legg en kajal inntil vippene på øvre lokk, fra innerst i øyekroken og ut, og dus den ut med en pensel
  5. Legg på maskara 
Jeg liker også å gå over våtkanten nede med en concealer-penn for å dempe det røde. Det gjør at jeg føler at jeg ser mer våken ut. Her elsker jeg Shiseido Corrector Pencil:

Til slutt kan du legge en lipgloss eller fet, nudeaktig leppestift som prikken over i'en, OG VIPS så har du lagt en naturlig dagmakeup:

Var dette til noe hjelp?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar